Főoldal‎ > ‎3. Témaválasztás‎ > ‎

3.1 A téma konkretizálása

Igen gyakori, hogy az egyetemek, főiskolák szakdolgozati témának úgynevezett általános témákat jelölnek meg. Pl. kommunikáció a civil szférában, a nemek esélyegyenlősége, a bulvár térhódítása, közéleti műsorok elemzése és még sorolhatnánk. Az ilyen – általános jellegű – témákkal az a baj, hogy sok minden belefér, nagyon szerteágazó, ám a szakdolgozat keretei és terjedelmi korlátai a sok ág kidolgozását nem teszik lehetővé, ráadásul „szétfolyós” lesz a munka, elveszhet a szerző a részletekben. Általában ekkor tör pánik a szakdolgozat írójára, elakad, nem tudja, hogyan tovább, a pánik, a stressz, a sürgető leadási határidő, a konzulenstől való félelem és a neki való megfelelés csak növelik az elakadás okának elhárítását.
Hogy a felsorolt kellemetlenségeket elkerüld, érdemes a kiadott témákat alaposan végiggondolni a 3. Témaválasztás fejezetben felsorolt kritériumok szerint. Persze akadnak, akiknek mindezek csak megnehezítik a dolgát, és nem tudnak témát szűkíteni. Egyszerű trükk: jelölj meg egyet a konzulens által kiadott témák közül, és próbáld minél jobban leszűkíteni egy szálra.


Példa: kommunikáció a civil szférában

Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, gondold végig az alábbi javaslatokat!
• Mi a civil szféra?
• Milyen non-profit szervezeteket ismersz?
• Melyik tevékenysége érdekes számodra?
• Melyiknek van tartalmas honlapja, amelyen előzetesen tájékozódhatsz a szervezetről? (A honlap kommunikációs eszköz!)
• Keress napilapokban és folyóiratokban a civilszervezetekről szóló cikkeket. Ha sok szó esik róluk lapokban, akkor valószínűsíthető, a sajtóval jó kapcsolatot ápolnak, vagy a sajtó valamiért érdekesnek találja őket. Mindez önmagában nagyon jó a témához, hiszen kommunikáció.
• Van-e valamelyiknél ismerősöd vagy olyan ismerősöd van-e, aki segít kapcsolatot teremteni a szervezettel?
• Ha nincs kapcsolatod, akkor kezd el azokat a civilszervezeteket felkeresni, amelyekről szívesen írnád a szakdolgozatodat! Mondd el nekik, szakdolgozatodat a civil szféra kommunikációs tevékenységéről írod, ehhez keresel együttműködő civilszervezetet. Azért gondoltál rájuk, mert a tevékenységük alapvetően érdekel, honlapjuk sok információt tartalmaz. Ha valamelyik igent mond a felkérésedre, máris megvan a szakdolgozatod konkrét címe és témája: Kommunikáció a civil szférában, avagy XY nyilvános és belső kommunikációja. Erre már fel tudod építeni szakdolgozatod vázlatod.

Példa: a civil szféra kommunikációja

A kommunikáció sok esetben áttételesen módszertant is jelöl. A tartalomelemzés módszere lehetővé teszi, hogy vizsgálati módszerével megtudd, a sajtóban hogyan jelenik a civil szféra. Ennek mentén dolgozatod témájához nem kell szükségszerűen civilszervezetet keresned személyesen.
Mindenesetre nem árt, ha átlapozol néhány kezedbe kerülő napi- és heti-, valamint havilapot, és tudatosan olvasod: van-e bennük szó civilszervezetekről és melyekről. Vagy előveszed emlékeid: mely civilszervezetekről hallottál tévében, rádióban, melyekről olvastál stb. Jegyezd fel őket egy cédulára, majd konkrétan keress rájuk a napilapok online kiadásában (pl. nol.hu, mno.hu).